2012 Energetikai tanúsítvány - Zöldkártya részletes meghatározása

2013.06.29.
Ez egy archivált cikk! A szövegben elavult információk fordulhatnak elő!

 

Az Európai Unió direktívában szabályozza, hogy a meglévő épületek tulajdonosait rá kell venni kisebb energiafelhasználásra,  az új építtetőket pedig kötelezni kell arra, hogy az ingatlanok energiafelhasználását optimalizálják.

Ennek egyik lépcsője volt a 2009-ben a hazánkban is bevezetett energiatanúsítvány, amely az új építésű ingatlanok energetikai besorolását tette kötelezővé, majd ennek folytatásaként 2012. Január 1-jétől már a használt ingatlanok adásvétele illetve bérbeadása esetén is kötelezővé vált az ingatlan zöld kártya beszerzése.

 

 


Mi ez, minek kell, honnan lehet beszerezni, és mennyiben kerül?

 

Összefoglalónkkal rendet teszünk a fejekben, és sok fontos tudnivalót elárulunk, amit csak az energiatanúsítványról, hivatalos nevén Energetikai minőségtanúsítványról tudni érdemes.

 


 

Egyáltalán mi az az energiatanúsítvány?

 

energetikai tanúsítvány

Az energiatanúsítvány (energetikai tanúsítvány vagy köznyelven lakás zöldkártya, ingatlan-zöldkártya) egy olyan műszaki dokumentum, mely tájékoztatást nyújt arról, hogy egy épület energiafogyasztás tekintetében, a hatályos jogszabályokban előírt követelmények figyelembevételével, egy meghatározott skálán milyen minősítést kaphat. Az energiatanúsítvány meghatározza az adott épület fajlagos primerenergia fogyasztását a fűtés, hűtés, használati meleg víz, mesterséges szellőzés és a világítás vizsgálatával és az energiahatékonyság szempontjai alapján minősíti azt.

Az új építésű épületek, rendeltetési egységek esetén az energetikai tanúsítvány elkészítését már 2009. január 1-jétől a használatba vételi eljárás megindításáig kötelezővé tette a vonatkozó 176/2008. (VI. 30.) Kormány Rendelet.

2012. január elsejétől azonban minden magánépületre, tehát a használt lakásokra is kötelező lesz az energiatanúsítvány, amennyiben az ingatlan adásvétel vagy egy évet meghaladó bérleti szerződés tárgyát képezi.

 

Még egy dokumentum, amiért szaladgálhatok és fizethetek, vagy jó is valamire?

 

Az energiatanúsítvány egy újabb papír, amit a tulajdonosnak eladáskor vagy a lakás bérbeadásakor be kell szereznie. A rengeteg ügyintézés, a papírmunka, a bürokrácia sokak türelmét kihívások elé állítja, ráadásul a tanúsítvány kiváltása anyagi terhet is jelent.

Azonban más szempontból vizsgálva a kérdést, könnyen belátható az energiatanúsítvány környezetvédelemi szerepe, ha pedig vevőként gondolkodunk, akkor pontos, szakszerű véleményt kapunk az új ingatlan energetikai jellemzőiről is, ami szintén nem hátrány. Az energiatanúsítvány amellett hogy tiszta helyzetet teremt, megnöveli az energetikailag megfelelő ingatlanok piaci értékét. Mindemellett a tanúsítvány a hitelnyújtási folyamatra is hatással van, hiszen egy energia-felhasználás szempontjából jobb, így magasabb kategóriába ingatlan a fedezeti érték meghatározása során is kedvezőbb értékelésre számíthat.

 

Most akkor ezt nekem is kötelező beszereznem, ha el akarom adni a lakásom?

 

hőkép

2012. január elsejétől minden régi és új építésű magáningatlan adásvételi szerződése mellé csatolni kell az energiatanúsítványt. Bérbeadás esetén a bérleti szerződés mellé is be kell szerezni, amennyiben a bérlés hosszú távra, tehát egy évet meghaladó időtartamra szól. Használatbavétel esetén a tulajdonos köteles az energiatanúsítvány elkészítéséről gondoskodni.

Új lakásoknál a használatbavételi engedély kiadásának feltétele az energiatanúsítvány, így a zöld kártya nélkül nem szabad és nem is érdemes tárgyalni. Használt lakásoknál a regisztrált szakembernek helyszíni felmérést kell tartania ahhoz, hogy felvegye mindazokat a műszaki adatokat, amelyek alapján elvégzi az energetikai besorolást, és kiállítja a tanúsítványt.

Nem vált tanúsítványkötelessé 50 m2 hasznos alapterületet nem meghaladó épületekre (tehát 50 m2-nél kisebb házak esetén nem kell, de lakások esetén igen!), az üdülő, az ideiglenes létesítmény, a műemlék és a helyi védelem alatt álló épület sem.

 

Akkor most azonnal rohanjak megcsináltatni a tanúsítványt?

 

Az Energetikai minőségtanúsítvány elkészítéséről a tulajdonosnak kell gondoskodnia és azt a szerződés megkötését megelőzően, de legkésőbb a szerződéskötésig a vevőnek át kell adnia, ill. a bérlőnek be kell mutatnia. Az energiatanúsítványt az adásvételi, illetve a bérleti szerződés mellé kell csatolni, érdemes tehát minél előbb, már jóval a szerződés megkötése előtt beszerezni. Mivel a tanúsítvány 10 évig érvényes, így nem kell attól félni, hogy az elhúzódó eladási procedúra miatt az lejárna, vagy érvénytelenné válna. Azt tanácsoljuk, hogy aki lakását eladni vagy bérbe adni szándékozik, az minél előbb szerezze be az energiatanúsítványát.

Új építésű ingatlan esetén a tényleges használatbavételt követően a tulajdonosnak 90 nap áll rendelkezésére, hogy az energiatanúsítvány megszerzéséről gondoskodjon.

 

Hogy néz ki egy ilyen tanúsítvány, és egyáltalán mi van benne?

 

energetikai tanúsítvány

Az energiatanúsítvány megmutatja, hogy az adott épületek általános műszaki állapota (szigetelése, fűtési rendszere, hő vesztesége) alapján mekkora a várható energiafogyasztás. A tanúsítvány előre megadott skála szerinti energetikai osztályba sorolja az adott ingatlant.
A skála a legmagasabb „A+” kategóriától a leggyengébb „I” kategóriáig terjed. A „C” kategóriába kerülő ingatlan éppen megfelel a jogszabályban rögzített energetikai követelményeknek ( a 7/2006 TNM rendelet alapján). Amennyiben a lakás üzemeltetéséhez, azaz a fűtéshez, hűtéshez, vízmelegítéshez több energiára van szükség, mint amit az aktuális műszaki követelmények előírnak, akkor e „C” kategória alá kerül az ingatlan, ha kevesebbre, akkor „A+”, „A” vagy „B” besorolást kaphat.

 

Az energetikai besorolás referencia értéke a “C” kategória.

 

 

A hiteles energiatanúsítványnak a következő adatokat kell tartalmaznia:

 

  1. Megrendelő neve, címe.
  2. Ingatlan pontos címe.
  3. A tanúsító neve, címe és a Mérnök vagy Építész Kamara által nyilván tartott jogosultsági száma. 
  4. Az összesített energetikai jellemző értéke – azaz a lakás elvi energiaigénye éves szinten egy négyzetméterre – azaz KWh/m2-ben megadva.
  5. A tanúsítványon szerepel egy összehasonlítási érték is, szintén kWh/m2-ben, ami megmutatja, hogy mennyi lenne az új szabványok alapján elfogadott elvi energiafogyasztás.
  6. Százalékban megadva, hogy az épület elvi fogyasztása mennyiben tér el a követelménytől. 100% feletti értéknél lakásunk több energiát igényel az üzemeltetéshez, mint amit az új építésű lakásokra vonatkozó aktuális műszaki szabványok előírnak. 100% alatti értéknél, a követelményértékeknél alacsonyabb energiafogyasztású, azaz jobb besorolású lesz az épület.
  7. A hűtőszekrények, mosógépek címkézéséhez hasonlóan „A+”-tól „I” kategóriáig energetikai osztályba sorolják az ingatlant, ahol az „A+” a legjobb, az „I” a legrosszabb kategória.
  8. Az energiaosztályt egy színes skálán is feltüntetik, segítve az eligazodást.
  9. Ha a tanúsított épület nem éri el a C kategóriát, akkor korszerűsítésre és hatékony üzemeltetésre vonatkozó javaslatokat is tesz a tanúsító.
  10. A kiállítás dátuma és a tanúsítványt készítő hiteles aláírása.

  eladó ingatlant keresünk  

 

 

Rossz minősítést kapott az ingatlanom, most mi lesz?

 

energetikai tanúsítvány

Amennyiben a tanúsítási eljárás kedvezőtlenül zárul, kvázi az ingatlan „C” kategóriánál rosszabb kategóriába kerül, a tanúsítvány kötelező része a javaslat. A javaslatban a szakember rámutat a lakás hő technikai, illetve épületgépészeti hiányosságaira, problémáira és egyben javaslatot tesz arra, hogy hogyan lehetne javítani az épület energetikai jellemzőin. Amennyiben az ingatlan energetikai szempontból gyengébb az elvártnál, megfontolandó a szakember tanácsa szerint korszerűsíttetni az ingatlant, így az ingatlan piaci értéke értéke is emelkedhet és fenntartása is kedvezőbb lesz.

 


 

Na jó, de honnan lesz energiatanúsítványom?

 

energetikai tanúsítvány

Fontos tudni, hogy bár energiatanúsítványt számos helyen készíttethetünk, eredeti tanúsítványt csak képzett, megfelelő jogosultsággal rendelkező szakértő állíthat ki. A jogosultak névsorát megtaláljuk a Magyar Mérnöki Kamara névjegyzékében. A névjegyzékben a következő szakterületre bejegyzett ezer szakember valamelyikét keressük, csak ők készíthetnek tanúsítványt!

  • Épületek energetikai tanúsítása - (TÉ)- Energetikai tanúsító
  • Épületek energetikai tanúsítása - korlátozásokkal- (ENt-SzK)- Energetikai tanúsító
  • Épületek energetikai tanúsítása szakértő - teljeskörű- (ENt-SzK)- Energetikai tanúsító
     

 

 

 

Oké, megrendelem, kijön a szakember, és mit fog csinálni?

 

energetikai tanúsítvány

A szakember a helyszíni felmérés során ellenőrzi, miből épült a ház, milyen az alaprajza, milyen vastagok a falak, milyen a hőszigetelés, milyen a nyílászárók állapota, milyen típusú és mennyire korszerű a fűtési rendszer, stb. Ezután a szakértő elvégzi a rendeletben foglalt kötelező számításokat, majd kiállítja a tanúsítványt.

Segítsük a tanúsító munkáját azzal, hogy lehetőség szerint előkészítjük a ház vagy a lakás építési terveit, alaprajzát, a korábbi felújítások tervrajzait, műszaki dokumentációját. Használt lakások, házak esetén, amennyiben fellelhetők az épület engedélyezési vagy kiviteli tervei, ezek kiindulási alapként szolgálhatnak, de szükséges az épület határoló szerkezeteinek, gépészeti rendszerének beazonosítása. Be kell szerezni az alaprajzokat, a homlokzati rajzokat, a metszeteket, rétegrendeket, gépészeti dokumentumokat (műszaki leírás a gépészeti rendszerről, fűtés, klíma stb.), lehetőleg minden egyéb dokumentumot, ami rendelkezésre áll.

Amennyiben a dokumentumok rendelkezésre állnak, ezek alapján történik a számítás, ha nem, illetve az épület szerkezetei, épületgépészeti berendezései a számításban és a tervekben foglaltaktól eltér, akkor új számításra van szükség, amely a tényleges adatok alapján készül.

 

Mégis honnan szerezzem be a szükséges papírokat?

 

Társasházak esetében elsősorban a közös képviselőt vagy a társasház kezelőt kell megkérdezni hogy ő rendelkezésünkre tudja bocsájtani a szükséges dokumentumokat. Ha nem tudnak segíteni, akkor az illetékes önkormányzat építési és műszaki osztályán érdeklődjünk. Házak esetében az illetékes önkormányzat építési osztályán lehet kikérni a dokumentumokat.  – bár ha valaki gondos volt a vásárláskor, vagy az építéskor, akkor valószínűleg az ingatlannal kapcsolatos dossziéban lesz minden …

 

És mennyibe kerül nekem mindez?

 

energetikai tanúsítvány

A vonatkozó kormányrendelet 5.500,- forintban maximálja a tanúsítvány elkészítésének óradíját. A felmérés általában több órába telik, hiszen igen bonyolult képlettel sok adatot felhasználva, szabályos sorozatának figyelembevételével számolható ki az energia besorolás, ráadásul a járulékos költségeket is a megrendelőnek kell állni.

A szakemberek felmérik az ingatlan szerkezeti adatait, nyílászárókat, fűtő-hűtő rendszereit, légtechnikai berendezéseket, az ingatlan környezetét, stb. -  és ez nem kevés időbe telik.

Új építésű társasházak esetén, egy-egy új lakásának megvizsgálásáért csupán két órát számíthatnak fel a vizsgálatért, ám családi házaknál több időt vehet igénybe a vizsgálat és ezzel nő a kiszabott díj is.

 

Honnan tudom, hogy nem vernek át?

 

A legfontosabb, hogy olyan szakemberhez forduljunk, aki valóban jogosult a tanúsítvány kiállítására.  A tanúsítási jogosultsággal rendelkező szakemberek névsorát megtaláljuk a Magyar Mérnöki Kamara, illetve a Magyar Építész Kamara névjegyzékében.

Az árakat illetően nehéz tanácsolt adni, hiszen a felmérés hossza nagyban függ attól, hogy mely dokumentumok állnak rendelkezésre. Normál esetben a tanúsítvány megszerzése nem kerülhet többe 25-30 ezer forintnál. Ha ennél sokkal többért kínálják a lehetőséget, keressünk olyan helyet, ahol korrekt áron dolgoznak.

A megbízható tanúsítók akkor is végeznek helyszíni szemlét, ha minden szükséges dokumentum rendelkezésre áll. Csak olyan tanúsítótól fogadjuk el a besorolást, aki erről hivatalos, a törvénynek megfelelő formátumú Energetikai Tanúsítványt állít ki.

 

energetikai tanúsítvány

 

És akkor most kihez forduljak?

 

Sokat tanakodtunk mi is, hogy ki is lehetne az, akit ajánlhatnánk Önöknek, akivel kapcsolatban adhatjuk a nevünket, tisztességgel elvégzi a munkát, készséges, és nem utolsó sorban, ésszerű árakkal dolgozik...

Azt gondoltuk, hogy mivel a pudig próbája az evés, felvettük a kapcsolatot majd egy tucat céggel, akik a honlapjaik alapján valódi szakembereknek tűntek ...

Jó tesztelésnek tűnt, hogy, hogy nem szakmabeliként mutatkoztunk be, és ekként érdeklődtünk a hogyanokról, meg a mennyiről ... Mondhatom, a fele hamar elvérzett ennél a résznél, aztán végeredményre a "megmaradtak közül", választottuk ki a két legkészségesebbet, legtürelmesebbet, és ehhez képest árban a legkedvezőbbet!

 

eladó ingatlan keresés

 

Ezek után jelenthettük ki, hogy a Laguna Ingatlanközpontnál hivatalosan bejegyzett, nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek végzik az energiatanúsítvány kiállítását. Ha korrekt megoldást keres korrekt áron, forduljon hozzánk bizalommal. Ha kérdése, kétsége merülne fel az energiatanúsítvány megszerzésének menetével, a szükséges dokumentumokkal, vagy bármi mással kapcsolatban, munkatársaink készséggel állnak rendelkezésére.

Kérje díjmentes, személyre, ingatlanra szabott árajánlatunkat!

 

További információ, megrendelés: Kattitntson ide!

 

A cikket írta Sudár Györgyi írásai alapján: Rácz Péter

Vissza a Hírek oldalra

Cikkünket eddig látogató olvasta el

 

Kapcsolódó cikkeink: 2011 Kötelező lesz a Zöldkártya - Eladáshoz kell Energiatanusítvány!

 

 

Az oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információ...
Megértettem